Mijn oog is op U

“Ik leer en onderwijs u aangaande de weg, die gij moet gaan; Ik raad u; Mijn oog is op u!” (vers 8). Deze woorden krijgen de diepste betekenis, wanneer wij daarbij aan de Heer zelf denken. Wanneer we de woorden uit Gods mond horen, dan gaan ze nog veel sterker spreken dan wanneer het alleen woorden zijn uit de mond van de dichter, zelfs al zou deze koning David zelf geweest zijn.

“Ik leer en onderwijs u aangaande de weg, die gij moet gaan; Ik raad u; Mijn oog is op u!” (vers 8). Deze woorden krijgen de diepste betekenis, wanneer wij daarbij aan de Heer zelf denken. Wanneer we de woorden uit Gods mond horen, dan gaan ze nog veel sterker spreken dan wanneer het alleen woorden zijn uit de mond van de dichter, zelfs al zou deze koning David zelf geweest zijn. We kunnen gerust aannemen, dat David hier de woorden van God Zelf herhaalt, woorden die hem persoonlijk tot zo diepe troost zijn geweest.

Laten we even terugdenken aan de levensgeschiedenis van David: heel die droevige periode in zijn leven, toen hij Bathseba aan haar wettige man ontnomen had. Hij was op een verschrikkelijke dwaalweg geraakt, en wat zou er van hem terecht zijn gekomen, als de Here zich niet over hem ontfermd had? God wil immers zijn knecht (en ieder van ons!) op de rechte weg zien. “Mijn oog is op u!” En nu neemt Hij zelf ter hand, wat David niet tot stand kon brengen. Hij doet zijn hart nog verder open… Hij vergeeft! En juist daarmee komt David weer op de juiste weg… Om het dogmatisch uit te drukken: de rechtvaardigmaking gaat hier hand in hand met de heiligmaking. “Ik leer en onderwijs u aangaande de weg, die gij gaan moet; Ik raad u; Mijn oog is op u!” Die genade geeft God ook aan ons, gelooft u dat maar. En weest er gelukkig om!

4 gedachten over “Mijn oog is op U”

  1. Op zoek naar deze tekst uit psalm 32 kwam ik op uw site terecht.
    Wat u er over schrijft raakt mij, maar dat enge oog met die enge doodskop in het midden maakt mij bang.
    Volgens mij is dat de duivel in eigen persoon.
    Groetjes van Olla.

  2. Jak wat een naar oog ik hoop niet dat DAT u dat oog ook bedoeld met Psalm 32 het is een oog van de boze brr haal maar snel weg.

  3. Beste allemaal!
    Ik begrijp, dat jullie je storen aan de foto. Olla weet dat er een doodskop in staat. En dat is natuurlijk best raar voor God.Maar op de afbeelding boven is dat niet zo goed zichtbaar. Ik vind het een geweldig oog, houd ook veel van Escher’s werk, vandaar! Toch heb ik nu maar besloten er een ander oog voor in de plaats te zetten. Meer passend bij God als het “alziend oog”. Bedankt voor jullie reacties en Gods oog zij op jullie! Ds.Kroes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *