Kerken kijken – St. Gilles


Een goede bezigheid is, als je met vakantie in Frankrijk bent, de mooie kerken aldaar te gaan bezichtigen. Nergens vind je zo veel prachtig bewaard gebleven oude romaanse en gotische kerkgebouwen als daar! We beginnen helemaal in het zuiden, in St. Gilles…

St.Gilles ligt onder Montpellier vlak bij de Middellandse Zee. Het was in de Middeleeuwen een belangrijk handelscentrum. Vele wegen kwamen daar samen. En zo werd het ook één van de vertrekpunten van de pelgrimsroute naar het graf van de heilige Jacobus te Santiago de Compostela  in Portugal. In de 11e en 12e eeuw had de stad zo’n 40.000 inwoners en er waren wel 9 kerken. Daaronder de abdijkerk van de Heilige Egidius, de grootste en de mooiste!

Dat kunnen we nog zien aan de majestueuze voorgevel met drie portalen. Hier en daar is het beeldhouwwerk geschonden door de godsdienstoorlogen in de 16e eeuw. Ook daar, in Zuid Frankrijk, was een soort “beeldenstorm” geweest, heel jammer. Het heeft een haartje gescheeld, of de Protestanten hadden de hele kerk, inclusief die schitterende voorgevel, afgebroken! De kerk is gebouwd tussen 1116 en 1179, toen veel pelgrims het graf van de Heilige Egidius bezochten en het  klooster daarbij rijk bedachten.

U ziet, dat de voorgevel uit drie portalen bestaat met over de hele breedte een hoge trap. Beginnen we met het linker portaal, dan zien we boven in de halfronde nis, dat “timpaan” wordt genoemd, de aanbidding van de drie koningen en daaronder de intocht in Jeruzalem.

     

In het middelste portaal, ook wel het “koningsportaal” genoemd, zien we de zgn. “Majestas Domini”, de heerlijkheid van de Heer, zittend op Zijn troon in een ovale krans, dat “mandorla” heet. In de balk daaronder, dat noemen we een “latei”, zien we een afbeelding van het Heilig Avondmaal.

    

In het timpaan van het rechter portaal zien we de kruisiging afgebeeld en daaronder de graflegging.

Als u nog eens naar de grote foto boven kijkt, ziet u dat de lateien doorlopen over de hele breedte van het front. Daarop wordt de lijdensgeschiedenis uitgebeeld: de intocht in Jeruzalem, het verraad van Judas, de voetwassing.

Na de gevangenneming zien we, hoe Jezus gegeseld wordt:

Verder vallen ons nog de levensgrote beelden op:
Johannes en Petrus.
    

En Jacobus en Paulus, en ook zien we nog Mattheüs:

    

Het geheel wordt omlijst door symbolische voorstellingen. Zo zien we een centaur jagen op een hert, het symbool van de gedoopte, satyrs, die de macht van het kwade uitbeelden, een leeuw met een satyrkop edg.

    

    

    

 

Share

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *